باغ و ويلا باغ و ويلا .

باغ و ويلا

عكس درب باغ

درب

امروزه داشتن يك باغ يا ويلا براي بسياري از خانواده ها به يك امر عادي تبديل مي شود و مردم براي اينكه حداقل يك روز در هفته از شلوغي و هواي آلوده شهرها دور باشند سعي ميكنند يك باغ يا ويلاي حتي كوچك در خارج از شهر و در هوايي ايده آل داشته باشند. شما ميتوانيد نمونه هاي طراحي داخلي باغ و ويلا را در اينجا مشاهده كنيد ولي اگر به دنبال يك نمونه و مدل درب باغ و ويلا هستيد ما در اين پست سعي كرده ايم نمونه هاي بسياري زيبايي از انواع درب هاي فلزي و درب چوبي ويلا را جمع آوري نماييم.

 

البته اگر شما طرفدار درب چوبي نيز باشيد در اين زمينه نيز هنر سازنده ميتواند كاملا مشهود باشد. اگر شما هم داراي باغ يا ويلا هستيد و تمايل به ساخت يا تغيير درب ويلا يا باغ خود هستيد نمونه دربهاي چوبي زير نيز ميتواند در انتخاب شما تاثير گذار باشند.

درب

مدل درب باغ ويلا شيك فلزي چوبي ۲۳ ۵۰ مدل درب باغ و ويلا بسيار شيك فلزي و چوبي

مدل درب باغ يا ويلا بعنوان اولين چشم انداز يك باغ مي باشد. همانطور كه در ساختمان سازي نماي ساختمان بسيار مهم است، چرا كه اولين چشم انداز خانه از بيرون مي باشد در موضوع باغ و ويلا نيز درب از اهميت بسيار زيادي برخوردار ميباشد. اگر به تصاوير و نمونه مدل هاي درب باغ و ويلا كه در اين نوشته آورده شده علاقمند شديد پيشنهاد ميكنم بقيه تصاوير و مدل هاي درب را نيز ببينيد. اين نمونه درب هاي جزو برترين و زيباترين نمونه هاي جهان مي باشند كه ميتوانند ورودي باغ شما را بسيار زيباتر جلوه دهند.

درب

چيزي كه در موضوع درب باغ و ويلا اهميت دارد نوع و كيفيت ساخت درب ويلا يا باغ مي باشد، بويژه كيفيت ساخت زماني اهميت پيدا ميكند كه شما بخواهيد يك درب فلزي بزرگ را بسازيد كه داراي طرح هاي خاصي مانند طرح يك اسب داشته باشد. در اين پست نمونه هايي وجود دارد كه واقعا هنر سازنده را در طراحي و ساخت درب باغ نمايش داده است. حتما شما هم با من هم عقيده باشيد كه در نمونه درب هاي زير هنر سازنده درب باغ و ويلا چقدر هنرمند بوده است.

البته اگر شما طرفدار درب چوبي نيز باشيد در اين زمينه نيز هنر سازنده ميتواند كاملا مشهود باشد. اگر شما هم داراي باغ يا ويلا هستيد و تمايل به ساخت يا تغيير درب ويلا يا باغ خود هستيد نمونه دربهاي چوبي زير نيز ميتواند در انتخاب شما تاثير گذار باشند.

درب

مدل درب باغ ويلا شيك فلزي چوبي ۲۳ ۵۰ مدل درب باغ و ويلا بسيار شيك فلزي و چوبي

مدل درب باغ يا ويلا بعنوان اولين چشم انداز يك باغ مي باشد. همانطور كه در ساختمان سازي نماي ساختمان بسيار مهم است، چرا كه اولين چشم انداز خانه از بيرون مي باشد در موضوع باغ و ويلا نيز درب از اهميت بسيار زيادي برخوردار ميباشد. اگر به تصاوير و نمونه مدل هاي درب باغ و ويلا كه در اين نوشته آورده شده علاقمند شديد پيشنهاد ميكنم بقيه تصاوير و مدل هاي درب را نيز ببينيد. اين نمونه درب هاي جزو برترين و زيباترين نمونه هاي جهان مي باشند كه ميتوانند ورودي باغ شما را بسيار زيباتر جلوه دهند.


برچسب: ، آموزش ساخت باغ، آموزش ساخت ويلا، انواع ويلا، درب هاي باغ، درب هاي شيك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۳۶:۴۸ توسط:faezeh موضوع:

زيباترين باغ هاي ميوه

باغ زيبا

باغ ميوه

 

شرايط احداث باغ

۱- شرايط آب و هوايي
الف) دما: درختان ميوه خزان دار بايد در طول زمستان به تعداد ساعات معين دمايي كمتر از هفت درجه (بين ۰ تا ۷ درجه سانتي گراد) دريافت كنند تا از حال استراحت بيرون آمده و شروع به رشد كنند و اين امر يكي از مهمترين عوامل محدود كننده مناطق كشت درختان ميوه مختلف مي باشد.

باغ

يعني اگر سرماي لازم تامين نگردد،‌در اكثر موارد جوانه هاي گل در بهار نمي شكفند و محصول توليد نمي كنند و اثر ديگر سرما بر روي درختان ميوه سرما زدگي بهاره است كه بسياري از نقاط دنيا با وجود برخورداري از دامنه دمايي و ميزان سرماي مناسب براي كشت درختان ميوه،‌به دليل داشتن سرماي دير رس بهاره بعد از شكوفايي جوانه ها كه موجب سرمازدگي گل ها و گاهي ميوه ها مي شود،‌براي ميوه كار مناسب نسيتند. از ديگر عامل دمايي كه در ميوه كاري موثرند مي توان از نوسان دمايي يا تفاوت زياد دماي شب و روز و همچنين تگرگ نام برد كه باعث آسيب و خسارت به درختان ميوه مي گردد.


بايد شرايط آب و هوايي (حرارت و سرماي بهاره) را در نظر گرفت درجه حرارت براي رشد و نمو درخت و رسيدن ميوه بايستي كافي باشد اطلاعات درجه حرارت را از ايستگاههاي هواشناسي مي توان گرفت و بعدا به احداث باغ اقدام كرد. درخت زردآلو نسبت به سرما مقاوم است ولي در موقع باز شدن شكوفه هايش اگر سرما وجود داشته باشد باعث از بين رفتن گلها مي شود پس در انتخاب نهال بايد نهال هايي را كه ديرتر به گل مي روند بايد انتخاب كرد.

(پرتغال واشنگتن ناول كه در جنوب و شمال كاشته مي شود كه در شمال به علت كمبود نور و درجه حرارت ترش مزه مي شود) اگر در منطقه اي سرماي بهاره وجود داشته باشد


برچسب: ، باغ حيرت انگيز دنيا، باغ زيبايي گل، باغ هاي ميوه، زيبا ترين باغ، عكس باغ هاي زيبا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۳۵:۱۹ توسط:faezeh موضوع:

مراحل ساخت ويلا در شمال

نحوه ساخت ويلا

نوع ملك:
متراژ زمين: متراژ بنا: نوع بنا: عمر بنا: موقعيت: محل: تعداد خواب: قيمت:
مراحل ساخت ويلا در شمال
ساخت و طراحي ويلا در شمال و قبل از اجراي نقشه ويلا در شمال بايد به تراكمي كه شهرداري براي نقاط و مكانهاي شهري و روستايي و بيرون از شهر و يا به عبارتي حومه شهر در نظر گرفته است دقت و رعايت كنيم . تراكمي كه شهرداري براي شهر در نظر گرفته ۵۰ درصد و براي حومه شهر ۳۰ درصد ميباشد . اين بدان معني است كه حق ساخت و تراكم در شهر ۵۰ درصد متراژ زميني است كه قرار است ويلا و يا سازه اي در آن احداث گردد و همينطور براي حومه شهر تراكم جهت ساخت ويلا و يا سازه ۳۰ درصد از زميني است كه قرار است ويلا در آن بنا گردد . مثلا شما مالك زميني به متراژ ۴۰۰ متر مربع در حومه شهر در شمال هستيد و ميخواهيد نقشه اي جهت ساخت ويلا تهيه و اجرا كنيد با صرف نظر از قيمت ساخت ويلا در شمال و يا هزينه اي كه ساخت ويلا در شمال براي شما دارد ، شما فقط ميتوانيد ۳۰ درصد از ۴۰۰ متر زمين خود را يعني ۱۲۰ متر مربع از زمين خود را جهت ساخت ويلا و فضاي اشغالي براي ويلا در نظر بگيريد و ۲۸۰ متر مربع باقيمانده از زمين بايد به فضاي سبز و حياط و محوطه ويلا شما اختصاص داده شود . در ضمن اين قانون و تراكم براي زمينهاي ساحلي و يا زمين جنگلي كه در حومه و بيرون شهر هستند فرقي ندارد .
قيمت ساخت ويلا و هزينه ساخت ويلا در شمال ، از متري ۸۰۰ هزار تومان تا متري ۲/۵ ميليون تومان بسته به هزينهاي كه صاحب ويلا و يا كارفرما جهت ساخت ويلا در شمال دارد ، متفاوت است . كه اين اختلاف قيمت ويلا در شمال شامل موارد ذيل است .
قيمت سقف ها ، كه عبارتند از سقف شنگل كه هزينه اجراي اين سقف متري ۱۷۰ هزار تومان است . سقف دكرا كه هزينه اين سقف در شمال متري ۱۴۰ هزار تومان ميباشد . و سقف با حلب ، قيمت اين سقف در شمال متري ۵۵ هزار تومان و سقف آندوويلا متري ۶۰ هزار تومان و سقف با آندولين متري ۵۵ هزار تومان در شمال قيمت گذاري شده است .
و اختلاف در مرحله نازك كاري كه بستگي به هزينه و سليقه كارفرما متفاوت است . كه ميتوان براي مثال به قيمت كاشي و سراميك از متري ۷ هزار تومان تا متري ۷۰ هزار تومان اشاره كرد ، و يا انتخاب شيرآلات ويلا كه از دستي كه دست شامل ۴ تيكه ( ۳ تيكه براي سرويس و ۱ تيكه براي آشپزخانه) ميباشد و از دستي ۱۰۰ هزارتومان تا دستي ۶ ميليون تومان متفاوت است .
در مرحله اول ساخت ويلا در شمال ، نقشه برداري از زميني كه قرار است ويلا در آن احداث گردد از اهميت زيادي به دليل موقعيت اقليمي و تشخيص شمال و جنوب و طول و عرض زمين برخوردار است . و نقشه ويلا به تناسب موقعيت اقليم و تشخيص ابعاد و موقعيت زمين انجام ميگيرد .
مرحله بعد از نقشه برداري زمين ، مرحله طراحي نقشه ويلا ميباشد كه با نظر و سليقه كارفرما يا صاحب ويلا و با نظارت و مشاوره مهندس ناظر صورت ميگيرد . كه از ۱۰۰ درصد تقاضاي نقشه ويلا در شمال حدود ۷۰ درصد خواهان ويلاي ۳ خواب و دوبلكس هستند ، كه نقشه ويلاهاي ۳ خواب و دوبلكس كه ۱ خواب در پايين به اضافه يك سرويس بهداشتي و حمام در طبقه اول و در مكاني كه ديد محدود دارد و آشپزخانه و يك سالن بزرگ بدون ستون در وسط سالن ويلا و ۲ خواب كه ترجيحا خوابها مستر و يك نشيمن دنج و كوچك در طبقه دوم ويلا به اضافه يك تراس بزرگ در شمال با ديد و ويو دريا و يك تراس نسبتا بزرگ در قسمت جنوبي ويلا با ديد جنگل و فضاي سبز كوه در شمال طرفداران زيادي دارند .
بعد از مرحله نقشه برداري از زمين ، نوبت محاسبات نقشه ، كه توسط مهندس طراحي و برآورد هزينه ويلا و محاسبات سازه ويلا و نوع اسكلت (بتني ، فلزي) تعداد و مقدار ميله گردهاي كاربردي در ويلا و محاسبات كلي تا اتمام كار ساخت ويلا صورت ميگيرد .
درمرحله بعدي رنگ ريزي و اجراي نقشه در زمين مورد نظر كارفرما ميباشد ، كه توسط مهندس ناظر و عوامل و پرسنل صورت ميگيرد و حدود و طول و عرض نقشه ويلا در زمين اجرا و رنگ ريزي انجام ميگيرد .
پي كني ويلا كه بعد از مرحله رنگ ريزي ويلا توسط كارگران و پرسنل و عوامل پيمانكار ويلا محل رنگ ريخته شده از قبل به ابعاد مشخص و عمق معين كنده ميشود تا براي اجراي فنداسيون توسط اسكلت كار يا همان آلماتور بند ويلا صورت گيرد .
اجراي فنداسيون ويلا كه طبق نقشه محاسباتي توسط اسكلت كار يا همان آلماتوربند انجام ميگيرد ، مثلا طبق عرف عرض پي ويلا ۹۰ سانتيمتر و ارتفاع ۶۰ سانتيمتر كه بسته به طبقات (عرض طبقات) دارد محاسبه و اجرا ميشود .
بعد از اجراي فنداسيون ويلا مرحله اجراي اسكلت و ستون ها و سقف هاست كه توسط اسكلت كار و نظارت مهندس جهت دقت در اين كار كه باعث كمي هزينه تعمير سياه در مرحله نازك كاري و ديوار چيني توسط بنا شود.
بعد از مرحله فوق نوبت به ديوارچيني ميباشد كه توسط بنا و كارگران ، ما بين اسكلت و ستون هاي ويلا با بلوك و آجر پر ميشود ، كه به مرحله سفت كاري ويلا شهرت دارد. كه سفت كاري ويلا شامل ديوار چيني و تقسيمات داخل ويلا كه عبارتند از سالن و سرويس ها و اتاقها و آشپزخانه ويلا از هم ميباشد ، كه توسط ديوار چيني و يا آجر چيني از هم جدا و تفكيك ميشوند .
مرحله بعدي سربندي ويلا و يا ساختمان ميباشد كه توسط جوشكار و نظارت مهندس بسته به نوع شيب سقف ويلا و جهت شيب سقف ويلا دارد و اجرا ميشود . كه جهت زيبايي نما ويلا ازسقف هاي شيب دار با شيب تند مثل ويلا با سبك و نقشه كانادايي و يا شكستگي زياد در سقف ويلا و سربندي كه باعث زيبايي و نماي قشنگ ويلا از بيرون ميشود .
بعد از اجراي سربندي و اتمام سربندي و جوشكاري سقف مرحله سفت كاري ويلا به اتمام و آغاز مرحله نازك كاري ويلا شروع ميشود . كه در ابتدا نصب فرم ها پنجره ها ، چهارچوب ها ، تعميرات سياه ديوارها و سقفها و بعد از اين مرحله انجام تاسيسات برق ويلا و برقكشي ويلا طبق نقشه مهندس و انجام لوله كشي ها و عبور لوله هاي سرد و گرم و شوفاژ و سرويس ها و آشپزخانه و اتاق ها ميباشد .
بعد از مرحله لوله كشي ويلا مرحله عايق كاري ويلا و يا ساختمان ميباشد كه بايد عايق كاري آشپزخانه و سرويس ها و كف ويلا توسط عايق كار ايزوگام شود .
بعد از عايق كاري ويلا نوبت مرحله كاشي كاري ديوارهاي سرويس و آشپزخانه كه همزمان در همين مرحله سقف ويلا بسته به سليقه كارفرما و يا صاحب ويلا ميتوان سقف را از چوب روس ، لمبه ، كناف يا سقف كاذب سرويسها ( ميله گرد ، راويز ) انجام داد .
بعد از مراحل فوق مرحله سفيد كاري ديوارهاي داخلي و بيروني ويلا انجام ميگيرد ، كه ديوار ها توسط بنا با استفاده از مصالح پودر سنگ و سيمان سفيد اقدام به سفيد كردن ديوار هاي ازقبل تعمير شده توسط بنا با سيمان سياه ميشود .
بعد از اين مرحله كف سازي ويلا كه شامل نصب سراميك ، سنگ ، يا لمينت و يا پاركت كه نوع مصالح استفاده شده در كف ويلا بستگي به سليقه كارفرما دارد. عموما جهت كمي هزينه از سراميك در كف ويلا و يا چنانچه مايل به هزينه ي بيشتري هستيد ميتوانيد براي زيبايي كف سالن ويلا و يا اتاق خواب ويلا درشمال از لمينت و يا پاركت استفاده كنيد .
بعد از مراحل فوق نوبت به مرحله نصبيجات ميرسد ، كه بعد از اتمام كف ويلا ميتوان از نصب شومينه در داخل ويلا و نصب كليد و پريزها و چراغها و لوستر و نصب شيرآلات و توالت فرنگي ، توالت ابراني ، روشويي ، كمد ديواري و كابينت آشپزخانه ويلا نام برد.
بعد از نصبيجات نوبت به نصب دربها و پنجره ها و شيشه هاي پنجره هاي ويلا داخلي و بيروني ويلا و يا ساختمان ميرسد . و نصب پله بيروني ويلا و يا ساختمان مرحله ما قبل آخر كار ساخت ويلا در شمال ميباشد .
و در آخر كار ويلا را كه تمام كرد بله ، نقاش ويلا با هنر نقاشي و خلاقيت و سليقه كارفرما اقدام به نقاشي داخل ويلا و بيرون ويلا با نظر و مديريت مهندس انجام ميدهد.
قيمت ويلا در شمال و برآورد هزينه و قيمت ساخت ويلا در شمال را تا حدودي ميتوانيد از خواندن اين متن متوجه گرديد . و متن فوق گردآوري شده توسط مهندس حسيني و با تشكر از مهندس فرزين كارشناس عمران در شمال ، نوشهر و مديريت و مهندس ناظر مطرح و معروف در شهرستان نوشهر .


برچسب: ، آموزش ساخت ويلا، طراحي ساختمان، طريقه ي ساخت خانه هاي ويلايي، عكس ويلايي، نحوه ي ساخت ويلا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۹:۱۲ توسط:faezeh موضوع:

عكس باغ ويلا

درباره باغ ويلا

كسب و كار خريد و فروش املاك خارج از شهرهاي بزرگ مثل ويلا و زمين – باغ به علت فاصله مكاني نه چندان نزديك بين خريدار و فروشنده، نيازمند اطلاع رساني دقيق و معرفي كامل ملك مي باشد تا خريدار بتواند اطلاعات كاملي از ملك مورد معامله قبل از برگزاري جلسه نشست با فروشنده داشته باشد.


فروشنده نيز مي تواند در سايت ويلاجات املاك قابل فروش را با شرح جزئيات معرفي نمايد تا خريدار با اطلاعات كامل مورد معامله در جلسه شركت كند و وقت طرفين به علت ابهام در مورد جزئيات مورد معامله تلف نشود.

در سايت ويلاجات، فهرستي از ويلا و زمين ـ باغ هاي قابل فروش در سراسر ايران را مشاهده خواهيد كرد كه بصورت مستقيم و بي واسطه توسط مالك و يا با واسطه بوسيله مشاورين املاك جهت فروش و يافتن خريدار ثبت شده اند.


هيچ يك از املاك ثبت شده در سايت ويلاجات، متعلق به ويلاجات نمي باشند و توسط كاربران عضو شده در سايت درج شده اند لذا سايت ويلاجات منفعتي در قراردادهاي منعقده بين خريدار و فروشنده ندارد.


درآمد سايت ويلاجات از محل تبليغات و آگهي ويژه مي باشد

انواع ويلا


برچسب: ، املاك ويلا، انواع باغ ها، باغ هاي ويلايي، عكس باغ، كسب و كار خريد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۷:۳۴ توسط:faezeh موضوع:

باغ هاي زيباي ايران

باغـهاي باصفا و درختزارها و جويبارها و چشمه سارها از ديرباز مورد دلبستــگي مـا ايرانيـها بوده و مردم اين سرزمـين همواره به طبيعت و درخت و گل و سبزه عشق مي ورزيدند و شهرهاي تاريخي ايران نيز همواره پذيراي حضور باغ در اشكال گوناگون خود بوده‌اند، بطوريكه نحوه حضور و ظهور باغ در شهر داراي ابعاد بسيار متفاوتي است و در هر كجا بسته به محيط، اقليم و فرهنگ شكل خاصي را پذيرفته است.
از آنجا كه گستره باغ ايراني تنها به تك باغ‌ها خلاصه نمي‌شود و مي‌توان ابعاد متفاوتي از حضور اين پديده در زندگي خصوصي و جمعي ايرانيان بر شمرد و از آنجا كه مقياس باغ ايراني از حياط كوچكترين خانه‌ها تا مقياس شهر، پايتخت‌هايي چون اصفهان عهد صفوي جلوه مي‌نمايد، از اين رو جايگاه باغ در شهرهاي ايراني از اهميت خاصي برخوردار است، چند نمونه از باغهاي تاريخي و مشهور سرزمين مان ايران را به شما دوستان معرفي مي شود.

باغ ارم
آشنايي با باغ هاي مشهور ايران ( +عكس)
باغ ارم شيراز به عنوان مكاني ديدني و تفريحي مورد بازديد گردشگران قرار مي‌گيرد. شيوه معماري عمارت باغ ارم كه در دوره پادشاهي ناصرالدين شاه قاجار بنا گرديده با ويژگيهايي كه دارد همچون ساير بناهاي همانند آن دوره پيروي از اسلوب معماري زنديه و صفويه است. موقعيت باغ ارم در شمال غربي شيراز در خيابان ارم قرار دارد. به طوري كه از اسناد تاريخي بر مي‌آيد، اين باغ تا سال ۱۳۲۵ ه.ش. در خارج شهر شيراز و در سمت شمال غربي آن واقع بوده و اطراف آن بيابان و رودخانه و سنگلاخ بوده است.

باغ11

با گسترش شهر شيراز، به تدريج اين باغ در داخل شهر و در شمال غرب آن قرار گرفت و هم‌ اكنون با گسترش بيشتر شهر شيراز به سمت غرب، اين باغ در شمال شهر شيراز قرار گرفته است. باغ ارم از ضلع شمال غربي به بلوار دانشجو (خيابان آسياب سه‌ تايي)، از شمال شرقي به بلوار ارم و در رأس شمالي به ميدان ارم محدود مي ‌گردد. اين باغ در دامنه كوه آسياب سه ‌تايي قرار داشته و در حدود ۳-۲ كيلومتر تا كوه معروف بابا كوهي، در شهر شيراز فاصله دارد.

باغ جهان‌نما يكي از كهن‌ترين باغهاي شيراز است و در نزديكي آرامگاه حافظ كه در دوران گذشته جزء صحراي جعفرآباد و مصلي بوده واقع شده است. در دوره سلسله آل مظفر و آل اينجو اين باغ و دشت زيردست حوالي آن سرسبز و بسيار آباد بوده است. به دو دشت جعفرآباد و مصلي كه همواره پوشيده از باغهاي جان‌ نواز و روح‌افزا بوده در اشعار حافظ شيرازي اشاره شده است و از صفا و سرسبزي آن سخن به ميان آمده است.

باغ جهان‌نما در هنگام اقامت تيمور گوركاني در شيراز، همچون ساير باغ هاي نامدار آن دوره مورد توجه واقع شده به طوري كه همانند آن باغ را در اطراف سمرقند هم احداث نموده و آن را جهان ‌نما ناميده بود. باغ جهان‌نماي شيراز در دوره صفويه نيز آباد و با اهميت بوده است. موقعيت باغ جهان‌نما در ضلع شرقي خيابان حافظ (دروازه قرآن) بالاتر از ميدان حافظيه در شهر شيراز واقع شده است.
شهر اصفهان به بركت وجود زاينده رود داراي باغهاي متعدد و دشتهاي سرسبز بوده است. باغ شهر اصفهان از جمله باغ شهرهاي ايران و نماينده تجربه‌اي كامل در رابطه با طراحي شهري از حدود ۴۰۰ سال پيش از آغاز سلطنت صفويان در اصفهان است و باغ چهلستون اصفهان، نمونه‌اي از يك باغ سلطنتي از دوره صفوي است. باغ چهل ستون كه بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد در دوره شاه عباس اول احداث شده و در وسط اين باغ عمارت چهل ستون قرار دارد. در زمان شاه عباس دوم در اين بنا تغييرات كلي پديد آمد و تالار آينه و تالار هجده ستون و دو اتاق شمالي و جنوبي تالار آينه و ايوان هاي طرفين سرسراي پادشاهي و حوض بزرگ مقابل تالار با كليه تزئينات نقاشي و آينه كاري و كاشي كاري ديوارها و سقف ها به آن افزوده شده است.

باغ چهلستون درون شهر اصفهان و در شرق خيابان چهار باغ پايين و جنوب خيابان سپه و غرب ميدان نقش جهان واقع شده است. باغ در بستر شهر و در ميان ساير باغ‌ها شكل گرفته و به گونه‌اي استقرار يافته بود كه امكان دسترسي به آن از ساير باغ‌ها ميسر بوده است. مجموعه‌اي از اين باغها كه در امتداد چهارباغ شكل گرفته بودند يكي از شالوده‌هاي اصفهان عصر صفوي را شكل مي‌دادند و نقش باغ چهلستون از اين جنبه ممتاز است كه حلقه پيوند دهنده اين شالوده و شالوده ديگر شهري يعني مجموعه نقش جهان بوده است.

باغ چهلستون در بستر شهري خود با ديوارهايي از محيط پيرامون خود مجزا گشته و امروزه ارتباط آن با ساير عناصر شهري بسيار محدود گرديده و يا شايد بتوان گفت از بين رفته است. ارتباط ميان عناصر عمده شهري (ميدان نقش جهان و يا ساير بناهاي عمومي تاريخي) هم از نظر عملكردي هم از نظر منظر شهري، درگذشته وجود داشته كه ساختار شهري را به روشني تعريف مي‌نموده است. هم اكنون ارتباط ميان ميدان نقش جهان و باغ چهلستون ديگر وجود ندارد. درگذشته به كمك فضاهاي كوچك سرپوشيده مياني، مانند ورودي‌ها و ملحقات اين ارتباط وجود داشته است. باغ چهلستون در گذشته نه تنها در ساختار كلي شهر مفهوم روشني داشته بلكه خود نيز از نمود و جلوه ويژه‌اي برخوردار بوده است.
باغ گلشن يكي از باغهاي قديمي شيراز است. اين باغ در دوره صفويه از باغهاي آباد و مهم شيراز و محل نزول پادشاهان بوده است. يعقوب خان ذوالقدر حكمران فارس در زمان شاه عباس صفوي، در قسمتي از اراضي اين باغ قلعه‌اي محكم ساخته و براي بناي اين قلعه سنگهاي گورستان جعفرآباد و مصلي را به كار برده است. پس از صفويه اين قلعه ويـران شد و اين باغ، سـال ها رونق و آباداني خود را از دست داد. در سال ۱۸۶۳م (۱۲۸۴ ه.ق) ميرزا علي محمد خان قوام‌الملك عمارت و باغ فعلي را احداث نمود. وي براي آبياري درختان باغ كاريز ليمك را كه در قصر قمشه بود خريداري كرد.
در آن دوره كه معاصر حكومت قاجاريه است، باغ گلشن يكي از زيباترين باغ هاي شيراز به شمار مي ‌رفته است. دور اين باغ حصاري از چينه گل كشيده و انواع درختان ميوه به جز نارنج و خرمالو در آن كاشته بودند. همچنين خيابان هايي با رديف درختان سرو و صنوبر و چنار و بيد و عرعر و آبشارهاي سنگي با آب جاري و دائمي در باغ احداث كرده بودند. در دو جانب آبشارها، گياهان مرغ و چمن كاشته بودند. حوضي كه در صحن عمارت اين باغ بوده بازمانده ساليان ويراني باغ است.
باغ شاهزاده ماهان كرمان يكي از نمونه باغ تخت‌هاي ايراني است كه از شرايط مساعد طبيعي ممتازترين بهره برداري را نموده است. باغ شاهزاده، ماهان در عصر قاجار در دوران يازده ساله فرمانفرمايي عبدالحميد ميرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گرديد كه با مرگ وي ساخت باغ ناتمام ماند. محل استقرار اين باغ در نزديكي مقبره شاه نعمت الله ولي در دامنه ارتفاعات جوپار است.

وجود خاك حاصلخيز، آفتاب لازم، وزش باد ملايم و نسيم و بالاخره دسترسي به آب (قنات تيگران) امكان ايجاد باغي در آن مقياس را در گستره‌اي خشك و بي آب و علف، معجزه گونه فراهم ساخته است. باغ شاهزاده ماهان با وجود همه كيفيتهاي طبيعي و مصنوع خود به خاطر دگرگوني شرايط سياسي و اجتماعي دوران براي مدت طولاني خارج از سكنه و متروك ماند و دچار آسيبهاي فراواني گرديد. خرابيهاي وارد شده، كليه قسمت هاي باغ را شامل مي ‌گرديد. ويراني ها شامل بناهاي اصلي و همچنين محوطه باغ بوده است. باغسازي و عناصر شكل دهنده باغ نيز (مانند آبراهه‌ها، استخرها، پياده ‌روها و بالأخره طبيعت گياهي باغ، نظير درختان، كرت ها و بسترهاي گلكاري) از اين گزند در امان نبوده‌اند.

باغ شاهزاده ماهان در فاصله ۳۵ كيلومتري جنوب شرقي شهر كرمان و در فاصله ۶ كيلومتري شهر ماهان در مسير جاده كرمان، بم در نزديكي ارتفاعات جوپار بنا گرديده است. اين باغ در بستر كوير و در ميان ارتفاعات جوپار و پلوار شكل گرفته است. كوههاي پربرف جوپار منظر زيبايي در محور اصلي باغ ارائه مي دهند كه از ويژگي هاي خاص اين منطقه است. ارتفاع اين منطقه از سطح درياي آزاد ۱۸۵۰ متر است و با توجه به اين كه باغ شاهزاده در دامنه كوه جوپار قرار گرفته، از ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح درياي آزاد برخوردار است.
باغ نياوران در شمالي‌ترين نقاط شهر تهران و در دامنه رشته كوه هاي البرز واقع شده، ارتفاع اين منطقه نزديك به ۱۸۰۰ متر از سطح درياست. محوطه محصور اين مجموعه حدود ۱۲ هكتار است و در مجموع از پوشش گياهي و فضاي سبز مناسبي برخوردار است. وجود اشجار و درختان كهنسال در اين مجموعه نشان از قدمت و تاريخ چندين ده ساله آن است. بناهاي اين باغ متعلق به دوره هاي قاجار و پهلوي مي باشد.

مجموعه فرهنگي، تاريخي نياوران عرصه اي مشجر و محصور به شكل چند وجهي غير منتظمي به وسعت ۱۲۲۳۵۰ متر مربع حدوداً ۲/۱۲ هكتار مي باشد كه سه كاخ (صاحبقرانيه)، (احمدشاهي) و (نياوران) همراه با تعداد معتنابهي از بناها و فضاهاي خدماتي، رفاهي را در ميان دارد. از حيث موقعيت مكاني و سابقه استقرار، مجموعه را بايد محدوده اي از توابع روستاي قديمي نياوران محسوب نمود. روستاي مذكور اگرچه همزمان با شكل گيري كاخ ييلاقي صاحبقرانيه در مقياسي محدود رو به آباداني گذاشت اما همچنان حتي در دوره حكومت پهلوي اول، واجد ساختارهاي روستايي بود.

مجموعه تاريخي

تنوع گونه‌هاي مختلف گياهي از ويژگي‌هاي بارز باغ نياوران محسوب مي ‌شود كه عموماً شامل جمعيتي از گياهان است كه با شرايط محيطي منطقه از سالها قبل سازگار بوده‌اند. تعدادي گونه‌هاي غير بومي نيز در مجموعه موجود است كه به تدريج با شرايط محيطي منطقه سازگاري يافته‌اند و زيبايي خاصي به مجموعه بخشيده‌اند و هم اينك منطقه نياوران كه هنوز بخش هايي از چهره اوليه خود را حفظ نموده است همراه با محدوده پيراموني و مشخصاً مجموعه فرهنگي، تاريخي نياوران، در محدوده ناحيه ۴ از منطقه ۱ شهرداري تهران قراردارد


برچسب: ، باغ ميوه، باغ هاي ديدني، باغ هاي شمال، زيباترين باغهاي ايران، مكان هاي ديدني ايران،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۴:۱۷ توسط:faezeh موضوع: